Panama City!!

15:57

Heisann alle!
Nå er jeg i Panama City og har vært her i noen dager. Det er en fantastisk fin by! Garantert blant mine favoritter.

Vi kom fredagsnatt, etter en veldig lang, men kortere enn forventet, busstur fra San José. Vi sov en natt i San José, i og med at det er et stykke fra Santa Elena og fordi bussen gikk 11. Vi ankom San José onsdagskveld, og sjekket inn på hostellet jeg hadde booket. Dette viste seg å være et DIY(do it yourself)-hostell til de grader. Alt så hjemmesnekret ut og det var utallige møbler laget av paller. Inkludert sengen vår. Dessverre hadde denne pallesengen en unødvendig tynn madrass, så den gikk rett opp på førsteplass over hardeste senger jeg noen gang har sovet i. Ellers var det et helt ok hostell, og etter et par glass sangria gikk det helt fint å sovne også.

Bussturen begynte veldig bra. Deilig temperatur, gode seter, god musikk og god chips. Dessverre er ikke grenseoverganger her en enkel greie. Mye venting og mye frem og tilbake. Vi måtte også kunne bevise at vi hadde 500 dollar tilgjengelig. Dritrart. Siden jeg eier sånn ca 0,5 gram med tålmodighet, var dette litt av en prøvelse for min del. Kø er en ting. En veldig irriterende ting. Men når man attpå til må vise penger, fylle ut masse drit (egentlig ikke drit, men skjemaer), må gå frem og tilbake og opp og ned, PLUSS at Latin Amerikanske gutter skal legge an på deg midt i kampens hete. Da blir man dritalei.

Vi kom frem sånn ca. rundt klokken 3, noe som var en aldri så liten strek i regningen: vi hadde nemlig ikke booket hostell for den natten, fordi vi trodde vi skulle komme frem klokken 5. Dette var egentlig ikke et veldig vanskelig problem å løse siden vi bare dro til hotellet og betalte for en ekstra natt, men var litt spennende å være litt spontan også, uplanlagt spontanitet faktisk. Hotellet var absolutt helt greit, ikke noe luksus men funket fett og var billig. Hotel Latino om noen skulle lure.


Lørdag sov vi til 12:30 og dro på kjøpesenter. Det største kjøpesenteret i Panama. Vi gjorde helt vanlige kjøpesenterting (kjøpte klær og spiste), så ikke så mye å si om det.


Søndag hadde vi planer om å ta en "Hop on and off"-busstur rundtom i Panama City for å se hvilke turistattraksjoner byen hadde å by på. Så langt kom vi ikke da bussturen begynte ved et kjøpesenter som var enda finere enn det vi var på dagen før. Her hadde de butikker som Forever 21, Pull And Bear, Bershka etc. I tillegg til dyre klær som Tommy Hilfiger og Guess, men det spilte ingen rolle for meg, siden jeg syns kvantitet er MYE viktigere enn kvalitet (les overprisede merkeklær). Dermed endte vi opp med å traske rundt der til klokken ble så mye at vi måtte dra tilbake for å jobbe med hjemmeeksamen i Latin Amerika Studier. Hadde jeg vært en fashionistablogger med 100 000 unike lesere hver dag, hadde jeg lagt ut bilde av klærene og skoene jeg kjøpte, but I´m not, så jeg lar det forbigå i stillhet. Maybe one day.

Mandag dro Astrid hjem til Norge, men før hun satte seg i taxien dro vi til den gamle delen av Panama City, Casco Viejo. Det var sååå koselig: litt mindre vestlig og litt mer Latin Amerikansk. Vi fant en kafé, jobbet med hjemmeeksamen, drakk kaffe og chillet. Deretter gikk vi rundt som de turistene vi er, og spiste lunsj på en lokal restaurant. Etterhvert trakk vi oss tilbake til den nye delen og Astrid dro hjem. Jeg sjekket inn på et hostell, da jeg tenkte det ble litt kjedelig å bo alene på et hotellrom. Sover på Hostal Siriri, og er veldig fornøyd: billig, rent, fint og gode senger. Men hostell forblir hostell, så jeg valgte å booke et hotell til siste natten, så der sjekker jeg inn i morgen. Bestemte meg for å dra hjem litt tidligere siden jeg egentlig er veldig klar for å komme hjem, så jeg tar fly 14. mai og er hjemme 15. Selv om det er fint å være her, så gleder jeg meg veldig til å komme hjem! Tror det blir konge!

I dag var jeg og så Panama kanalen. Det var også veldig stilig! Det var et skip inne da jeg var der, så jeg fikk se hvordan de fraktet det videre. Var skikkelig kult! Videre har jeg skrevet på hjemmeeksamen, og nå blogger jeg. Tenker å jobbe litt til, kanskje se litt norsk TV og så spise middag. Blir en tidlig kveld i kveld, for er utrolig trøtt!

Gjør dere klare for noen elendige iPhone-bilder:

Allbrook, største kjøpesenteret i Panama 
Multiplaza, ikke like stort, men mye finere

Noen bilder fra Casco Viejo:






Utsikten til den nye delen fra den gamle delen! Skikkelig storby

Hostellet er midt i mellom alle disse høye bygningene!

Panama kanalen:






Okei, dere! Da lurer jeg på om dette blir det siste blogginnlegget fra turen! Neste gang dere hører fra meg er når jeg er godt plassert i sofaen hjemme! Herlig!

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Følg meg på bloglovin

synnejoh