Managua, San Juan og field trip

15:08

Innlegg skrevet 12.03.14

Heisann!
Nå sitter jeg klistret foran viften siden det er så varmt! Skal så klart ikke klage, men gjør det likevel. Skal snart dra for å spille fotball, men skal prøve å få skrevet ferdig dette blogginnlegget innen den tid.
Det har skjedd en hel del siden forrige innlegg, så har en hel del å skrive.

Det største som skjedde i uken etter jeg blogget sist var at vi dro til Managua for å se en konsert i Opraen med Katia Cardenal. Det er en kjent Nicaraguans sangerinne, som er veldig populær her. Hun sang viser fra en annen kjent sanger som jeg har glemt navnet på, men han er visst enda mer kjent. Jeg likte konserten svært godt, men hadde sikkert vært enda bedre om jeg forstod tekstene litt bedre.

Forrige helg dro jeg og noen andre til Managua for å tilbringe helgen der. Vi gjorde ikke så veldig mye spesielt, men var en veldig fin tur selv om. Vi dro en tur eller to på byen og gikk litt rundt på et par kjøpesentre. Det er en stor, fin by, men det som er litt spesielt er at det ikke er noe sentrum i byen, men alt er bare spredd litt rundt om kring. Man er 100% avhengig av buss, taxi eller bil. Dette er på grunn av et jordskjelv i 1972 som rev ned hele sentrummet. Siden det ikke er nok midler, har det ikke vært mulighet for å få bygget opp igjen sentrum. Vi var veldig heldige i og med at han ene vi reiste med kjenner en som bor i Managua. Han var utrolig snilt og kjørte oss rundt både her og der, så siden har var med å viste oss rundt, fikk vi et veldig fint inntrykk av byen. Hadde jeg dratt alene hadde jeg ikke funnet frem en plass (eller en plass i det hele tatt). Det var i alt en veldig vellykket helg med fine folk og fin by.

I uken var det vanlig skole: grammatikkforelesning, seminarer, latin amerika studier osv. Siden mamma har foreslått at jeg kan skrive hva jeg spiser her, tenkte jeg å gjøre det: ris og bønner, bananer, ris og bønner, kylling, ris og bønner, egg, ris og bønner, tortilla, ris og bønner. Neida, men går veldig mye i ris og/eller bønner. Pluss de andre tingene jeg skrev. Vi får veldig god mat både til frokost og til lunsj, så skal virkelig ikke klage. I går fikk vi pannekaker til frokost, og ellers får vi havregrøt, fruktsalat med granola og youghurt, omelett med ris og bønner, speilegg med ris og bønner. Ja, mye forskjellig. Til lunsj tror jeg ikke vi har fått det samme en eneste dag. Så klart er tilbehøret veldig likt, men det er alltid forskjellige varianter. Til middag er det alt fra pizza til vegetarburger, til pasta, til tradisjonell nicaraguansk mat (bønner, ris, kylling, banan i forskjellige varianter, tortilla etc). Det jeg liker aller best her nede er bønnestuing av kidneybønner med tortilla chips! Det er kjempegodt!

Denne helgen var vi i San Juan Del Sur. En backpackerby til de grader. Vi var så heldige at vi fikk sitte på med noen som skulle bort dit på grunn av en surfekonkurranse, så istedenfor å bruke 7-8 timer med buss brukte vi 5. Det ble en helt stappet bil, så var en skikkelig "nicaroadtrip". Vi valgte virkelig rett helg å dra, siden det var surfekonkurranse og alt. Vi dro torsdagen, så vi hadde hele fredagen på stranden, noe som var herlig! I León er det veldig mye bølger så det er ikke like mye bading som å bli skyldt ned av bølger her, mens i San Juan var det betydelig mindre, noe jeg satte pris på. Eneste var at det blåste veldig VELDIG mye, så man ble totalt dekket av sand om man lå seg ned på stranden lengre enn 5 min. På den positive siden så fikk vi gratis peeling.
På lørdagen gikk vi rundt i byen og så i butikker. Jeg kjøpte en veldig fin kjole på en surfebutikk. Jeg kunne høre stemmen til mamma i hodet som sa at "er det en ting du ikke trenger, så er det flere kjoler", men den var for fin til å la være igjen i butikken, så jeg MÅTTE kjøpe den. På lørdagskvelden var det også en kjempestor strandfest, som vi dro på. Det var utrolig gøy og jeg innvesterte i en spraytatovering av batman. Desverre kom den ikke levende ut av festen, så det var ekstremt kortvarig glede.
Søndag dro vi tilbake til León aka home sweet home.

Denne uken har vi hatt fieldtrip (skoletur eller noe sånt på norsk) til en annen by. Vi dro i går, og da brukte vi dagen på å besøke en klinikk for mennesker med begrenset økonomi. Der kunne de tilby både psykisk og fysisk hjelp. Det var veldig interresant å høre på de som jobbet på klinikken fortelle og å høre på de som har besøkt klinikken. Dessverre forstod jeg mindre enn jeg ikke forstod, men det jeg forstod var veldig interresant og givende.
Derretter besøkte vi noe de kaldte "comunidad" som betyr samfunn eller felleskap. Det var som et nabolagaktig område og veldig primitivt. De bodde i hus laget av blikk, hadde ikke elektrisitet og veldig begrenset med vann. De hadde veldig lite og det var en enorm kontrast til ikke bare Norge, men til León som er nabobyen og våres hjemby disse månedene. De hadde barneskole og en førskole, men ikke noe høyere. Skolene her er gratis, så det er veldig positivt. Det var utrolig givende å besøke samfunnet og man får et litt (les ganske) annet syn på hvor bra man har det selv.
I dag besøkte vi fabrikken til Flor De Caña, som er den lokale romprodusenten her i Nicaragua. Det var en guidet tur gjennom "fabrikken", men vi fikk egentlig ikke se noe av produksjonen. Vi fikk se en film som egentlig bare var en 15-minutters tv-shop reklame om hvor fantastisk denne rommen og produsenten var. Det positive var at vi fikk smake, men var litt vel tidlig med rom klokken 9 om morgenen. Det var virkelig interresant å se hvor opptatt de var av fasade og at alt skulle være perfekt. Det var nemlig ikke måte på hvor perfekt alt skulle virke, selv om det virkelig ikke er det.
Vi fikk også et foredrag fra en representant fra sukkerplantasjene på besøk i dag, men jeg var så trøtt at det var litt vanskelig å følge med, men fikk med meg det store bildet.
I morgen skal vi besøke en nicaraguansk gård. Tror det blir veldig spennende.
Nå skal jeg spille fotball og så gå å danse salsa på salsanight på en bar som heter Olla Quemada. Skal prøve å ikke la det bli alt for lenge til neste innlegg.

Managua 1:





Har ingen bilder fra andre gangen i Managua.

San Juan:

Ja, jeg er faktisk så fotogen uten å prøve :)






Field trip:
























Det var det! Det gikk litt fort i svingene, så sorry for å ha skrevet dårlig. Håper alle har det fint der hjemme! Nå ser jeg frem til en rolig helg i León med bursdagsfeiring og strand <3

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Følg meg på bloglovin

synnejoh